Datová analytika: 2016

Není problém sehnat data. Není problém je zpracovat a něco z nich vyčíst. Je obrovským problémem zapojit výsledky jakékoli analýzy zpátky do firemních procesů. Jsou tak velcí, proč ten mailing lépe nesegmentují lépe a proč pořad všem posílají to samé? Kdybych já měl přístup k jejich datům, ty by viděli! No...byl jsem tam...a neviděli. Dobrou segmentaci dneska zvládne s prstem v nose udělat každý s “data” v názvu firmy, ale pro reálnou změnu procesů ve firmě, pro zapojení výsledků, potřebujete mnohem více. Jen pro personalizovaný mailing, zaklínadlo posledních pár let, je záhodno mít:
  • Obrázky ke všemu zboží a ve správné velikosti.
  • Text do nadpisu pro každé zboží.
  • Popis o maximálním počtu znaků pro každé zboží.
  • Znát marži ke všemu zboží (hoď po mě kamenem...), aby se neposílal nízkomaržový odpad.
  • Mailové řešení s API, které to zvládne.
  • Spolehlivý reporting na vyhodnocení, jestli to vůbec funguje.
  • Ideálně machine learning na uzavření celého loopu, aby všem nechodilo furt to samé a samo se řešilo třeba zvýšené drolení báze.
Vyčistit bordel v datech, přepsat půl systému, ...na to tady má vývojovou kapacitu málokdo, protože řekněme si upřímně...který programátor v době hromady cool startupů lovících na pracovním trhu půjde programovat další (i kdyby sebevíc cool) e-shop? Tak aspoň ten reporting, Vojto! Pod reportingem si každý představí trochu něco jiného. Všichni chtějí vidět čísla a nejlépe všechna najednou. Málokdo dokáže definovat co je Revenue (Daň? Poštovné? Vratky? Kredity? Slevy? ...), jak se pozná zákazník (nebo snad uživatel?), ...ale hlavně říct, proč ten reporting vlastně chce. Co je vize jeho firmy na další rok. Čísla vás nespasí. V číslech se můžete utopit, čísla samotná vás neposunou. Data nejsou nová ropa, v datech samotných peníze nejsou. Nejdřív musíte mít silnou vizi. Díky čemu se odlišíme od konkurence a díky čemu budeme lepší? Co jsou naše hodnoty? Jak nás mají vnímat naši zákazníci? Co chceme, aby cítili? Z vize vychází hypotézy. Daří se nám up-sellovat prvozákazníky? Funguje nám next best offer? Máme vyšší LTV z facebooku nebo z AdWords? Na základě hypotéz se teprve definují metriky. Teprve po celém tomto mentálním cvičení můžeme nadefinovat reporty, které sledují naše metriky, vyvrací nebo potvrzují hypotézy a vedou nás za naší vizí. Obráceně by to chtěli dělat všichni, ale jde to málokdy. Každý business je trochu jiný. Má jiné vnitřní procesy, je v jiném stavu vývoje, potřebuje teď sledovat něco trochu jiného, co zrovna jemu nejde. Jsem rád, že se projekty u nás v Trologicu daří držet při zemi. Vracíme se znovu a znovu ke kořenům datové analytiky a našich zákazníků se ptáme dokola na to samé: “Čeho chcete příští měsíc dosáhnout?”. [su_youtube url="http://www.youtube.com/watch?v=qMliNd2b2K0"]