Leo Express, Bileto, E-Commerce Holding, Rockaway…

(English version)

Rozhovor Vojty Hodbodě byl původně publikován na stránkách Rockawaye.

Vojta Roček

Vojta Roček sbíral první zkušenosti v Creditinfo Solutions. Krátce po začátku finanční krize odešel a založil si soukromý rumový klub. Vydržel rok a půl, nasedl do třicet let starého Mercedesu a odjel na Ukrajinu. Od chvíle, kdy se rozhodl naplno věnovat business inteligence, začal pracovat v Keboole, kde implementoval přes 20 projektů. Bez vlivu na produkt ale přešel do GrowJOB, kde dělal konzultanta osobního rozvoje. S Petrem Ludwigem vymýšlí kurzy kritického myšlení, které se rozběhnou příští rok. K datům se vrátil zase až v Leo Express, odkud si ho vytáhl Přemek Rubeš do Bileta. To už jsme v současnosti. Vojta z Bileta přechází do Rockaway, kde dnes pracuje jako Director of Business Intelligence.

Máš za sebou práci v několika projektech. Proč spolu děláme rozhovor zrovna v Rockaway?

Rockaway má prsty ve 20 různorodých firmách, z nichž všechny řeší vlastní data. V současné době nevím o jiné organizaci v Čechách, která by mi poskytla takhle široké možnosti, kvalitní korporátní zázemí a zároveň by trvala na agilním přístupu k jednotlivým projektům.

Co tě překvapilo na práci v Rockaway?

Rychlost, se kterou se tady věci dějí.

Jak to myslíš?

S každým ze startupů řeším něco jiného. Nejsem svázán žádnou byrokracií. Věci, co vymyslíme, jdou druhý den na produkci.

Ještě něco dalšího?

Množství schopných lidí, se kterými se na denní bázi potkávám. Potkat za tři měsíce 100 různých lidí a žádného idiota je privilegium, kterého se vám v takhle velkých skupinách obvykle nedostane. Rockaway mi připadá jako velká rodina – lidé tu přecházejí mezi projekty a sami se uvrtávají tam, kde je to zrovna potřeba.

Původně si ale začínal v Biletu. Našel jsi si ty je nebo oni tebe?

Našel si mě Přemek Rubeš, který chtěl postavit nadčasovou datovou analytiku pro dopravce, připravenou třeba na Yield management nebo geografická data od mobilních operátorů. O Biletu jsem už ale předtím věděl. Znal jsem kluky z Techsquatu, kteří kdysi rozjížděli Kdyjedes.cz.

Proč si se rozhodl pro změnu?

Přemek mi nabídl velkou míru autonomie a dodal výzvy na hranicích mých schopností. Hodně mě baví disruptivní projekty s mezinárodní ambici.

Co přesně jsi řešil v Biletu?

Jedna část Bileta vyvíjí řešení pro dopravce, které počítá yield management v reálném čase. Obsluhují to tam tři nabušení analytici z jaderky a já jsem jim chtěl pomoc s vyhodnocováním konkrétních výsledků nad segmentovanou bází propojenou s demografickými daty. Ale můj job nikdy neměl jasné “job description”. Skrz data jsem nahlédl do Bileta a začal jsem hledat oblasti, kde bych mohl byt nejvíce užitečný. Dnes už Biletu stavím jejich vlastní analytický tým, který bude poskytovat GoodData based reporting všem zintegrovaným dopravcům. Těším se, jak GoodData pomůže zlepšit situaci v dopravě nejen u nás, ale i ve světě.

Momentálně jsi už naplno v e-commerce holdingu. V čem se konkrétně liší práce pro holding, pod který spadá několik e-shopových vertikál?

Pro Bileto bylo potřeba najít správné lidi a nastavit celý proces tak, aby se datová analytika stala jednou ze základních konkurenčních výhod celého startupu. E-commerce holding je výzva z úplně jiné kategorie. Velmi rychle dochází k integraci dat z mnoha různorodých vertikál a požadavkem je vskutku holistické řešení, které bude schopné odpovídat na velmi rozdílné otázky několika desítek lidí napříč celou organizací. Je to projekt, ve kterém postupně využívám všeho, co mám k dispozici. Od automatizovaného nastavování celého projektu podle signálu v datech, až po takové vychytávky, jako je streaming aktuálních dat do hodinek jednotlivých lidí ve firmě.

V rámci Rockaway tak trochu stavíš vlastní team. Jak si vybíráš spolupracovníky?

Podle mě je často úplně jedno, co kdo umí. Důležité je, jak rychle ti to myslí. Pokud jsi chytrý, naučíš se cokoliv. Při práci s daty jde většinou o proces skládající se z mnoha desítek různorodých kroků. Jedna malá změna na začátku může na konci způsobit chybu v milionech korun. Ta chyba se projevuje postupně a trvá dlouho, než si ji někdo všimne. Takový problém může negativně ovlivnit každodenní rozhodování a vést k velmi nepříjemným chybám ve fungování firmy. Proto mám rád lidi, kteří si umí představit nepředstavitelné, dokáží do detailu předvídat následky svých činů, pracovat samostatně a přicházet s originálními řešeními nečekanných problémů. Jednoduše – pokud si připadáte příliš chytří pro obyčejný svět a zároveň nic speciálního ještě neumíte, ozvěte se mi, rád si o tom s vámi popovídám.

Jednou si někde řekl, že lidi by měli sbírat data a hledat v nich peníze. To je podle tebe něco, co se dneska ztrácí. Proč se to ztrácí?

Často se totiž klade větší důraz na analyzování všeho možného a generování hezkých grafů, než na otázku “co potřebuji vědět k tomu, abych zítra vydělal víc peněz.” Touto otázkou by podle mě měl každý projekt začínat . Peníze jsou jednoznačná metrika, která pomáhá nastavit jakoukoliv analýzu tak, aby byla v komerčním sektoru smysluplná.

Proč teda lidi ta data nesbírají?

Protože si neumí představit, co všechno by mohli sbírat a jak moc by to mohlo změnit vše, v co do teď věří. To pravé kouzlo spočívá v kombinování malého množství informací z velkého množství zdrojů. Pokud se na svůj eshop budete dívat jen přes objednávky a konverze z Google Analytics, zjistíte mnohem méně, než když zapojíte i zdroje, které se samotného e-shopu vůbec dotýkat nemusí.

Co tě na tvojí práci baví nejvíc?

Každý den dostanu na stůl pár zajímavých problémů, na které musím poměrně rychle najít správné řešení. Je to příjemně stimulující – nutí mě to neustále přemýšlet.

Vojta Roček

V čem vidíš problém ve startupové oblasti?

Nedostatečný důraz na skutečně disruptivní myšlenky. Česká připosranost, bullshit generátory, nedostatek představivosti. Zkrátka to, co kdekoliv jinde – chybí odvaha riskovat a přijít s dostatečně originální myšlenkou, která má hlavu a patu.

Přijde mi, že startup začíná být tak trochu sprosté slovo.

A proto se mi líbí Rockaway. Přináší do značně hipsterského prostředí plného školních družin postavených kolem “startupových akcelerátorů” důraz na produkt a životaschopnost myšlenky. Kromě peněz na provoz a standardniho servisu (HR, PR, finance, právnické služby) jako jediní, o kom na českém trhu vím, nabízí plnohodnotné zastoupení v San Franciscu. To v případě vyjednávání s dalšími investory vnímám jako nezbytné. Za posledních pár let jsem viděl nesčetně mnoho pokusů jak “dělat startupy správně” a nevzpomínám si, že by se něco opravdu povedlo. V Rockaway jsem naopak zatím nepotkal nic, do čeho bych sám rád nezainvestoval.

Kde vidíš sám sebe a třeba i Rockaway za rok za dva?

Reporting, který pro jednotlivé startupy stavím teď, vnímám jako prvních 5 % potřebných k tomu, abychom mohli v rámci Rockaway využívat data naplno a začít vyhodnocovat co funguje a co ne. Mám připravené úplně nové technologie například z oblasti machine learningu, které chci zkoušet během příštího roku nad daty ze všech startupů. Budou to zkušenosti, ke kterým bych se jinde na trhu dostával jen velmi těžko. A pokud během té doby uvidím rozumný startup s produktem zaměřeným na data, začnu se věnovat primárně jemu a budu s ním chtít svázat svoji budoucnost.

Na závěr už jen dvě otázky. Co tě baví mimo práci?

Vzhledem k tomu, že mě nechceš nechat říct jenom “sex, sport, jídlo a spánek”, tak asi chápání toho, proč lidé přemýšlí tak, jak přemýšlí. Moje vlastní hlava je pro mě ten nejzajímavější rébus. Hodně mě teď baví Steven Novella, který v “Scientific Guide to Critical Thinking” dobře shrnuje iracionálnost našeho každodenního chování a vůbec to, jak se snažíme oklamat naší vlastní mysl.

Jaká firma se ti teď líbí nejvíc?

Když přeskočím Bileto, ke kterému mě pojí citové pouto, tak jednoznačně Storyous. Díky nim platím každé ráno kávu v Kafe Karlín telefonem, což je prostě krok správným směrem a jen mě mrzí, že kluci nemůžou být ve všech restauracích už příští týden.