Vizualizujeme nezvizualizovatelné

Když jsem před 5 lety začínal v Keboole koketovat s Business Intelligence, nakoupil jsem si hromady knih o vizualizaci dat. Po nocích jsem četl Davida McCandlesse, Alberta Caira, Edwarda Tufta, Katy Börner …a představoval si, jak budu designovat dashboardy, které všem vyrazí dech.

Nikdo to po mě nechtěl. Všem stačily jenom tabulky. Občas obarvit na zeleno nebo červeno. Sem tam line chart, bart chart, odvážnějším heatmapu. Ono se ani není moc čemu divit – zjednodušený pohled na svět, který si uživatelé v BI chtějí naklikat, nepotřebuje složité vizualizace.

Minardu pochod na Moskvu

Měl jsem pocit, že je tam něco víc. Že Minardův pochod na Moskvu by mohl být, s možností segmentace, drillováním a pop-upy, klenotem datové analytiky i dnes. Že existují vizualizace, které dokážou příběhy v datech vyprávět mnohem lépe, než pár tabulek a grafů.

activision sankey

Plním si svůj sen. Nejenže stavíme stroj, který sám hledá co je důležité, ale ještě jeho komplexní výstupy potřebujeme prezentovat formou, kterou si sami musíme vymyslet.

Máme hutné informace, které se špatně vizualizují ve 2D a ještě je chceme je vyprávět v čase. Dynamické příběhy v datech, které se vzájemně prolínají, doplňují a vysvětlují. Míříme mimo běžné grafy, po slacku nám běhají sankey, vizualizace toků, 3D heatmapy, treemapy a color schemes jak z módního časáku. Jdeme po interakci – zvýraznit, co mě zajímá, potáhnout křivky, vysvětlit zajímavou sekci. Chceme mít uživatele aspoň na půl cesty k orgasmu z vizualizace všeho, co pro ně máme.

NY Times box office sales

Akorát jsme ani po třech měsících pátrání nenašli grafika/developera/D3.jskaře, který by jel na stejné vlně a dokázal s náma tyhle myšlenky iterovat dál.

Znáte někoho, koho by to bavilo?