Music Discovery

Pokud něco dělám, dříve nebo později si k tomu pustím hudbu. Jsem na ní závislý. Vojta kovertuje gramce do mp3 Při nahrávání a konvertování gramofonových desek do mp3 někdy v roce 1998. Prvních 10 let jsem stejně jako všichni ostatní sbíral mp3. Dodnes mám někde na dávno zaarchivovaném HDD svoji velmi kvalitní sbírku čtvrt roku čistého času hudby. Byl jsme na dlouho lapen do nekonečného koloběhu shánění nového, třídění starého, poslouchání, zapamatovávání, vypalování, přesouvání ... a ačkoli se Justin Frankel opravdu snažil, opravdovou pohodu mi žádná z verzí WinAmpu nepřinesla. Pořád na mě ležela ta větší část zodpovědnosti za objevování nové hudby a jejího třízení. Ve chvíli, kdy jsem začal pracovat na více počítačích, se mi celý systém začal hroutit, nemohl jsem nic najít a začalo mě unavovat neustálé probírání stále další novou hudbou na více místech najednou. Začal jsem poslouchat internetová rádia. DI.fm a kanál beat blender na soma.fm se staly mojí homepage na několik let. Problémem je jejich monotónost - pořád jedou úzce vymezený konkrétní styl. Nedá se přeskakovat, či jakkoli jinak dát najevo svou nelibost s právě přehrávaným trackem. Navíc každé internetové rádio s pevně daným playlistem se po určitě době začne opakovat. U soma.fm to byly asi čtyři dny, u DI.fm týden. Do toho jsem stále znovu a znovu zkoušel poslouchat Rádio 1. Lákal mě hudební rozhled některých dramaturgů/moderátorů, ale odpuzovalo mě nezvykle velké množství mluveného slova a "mrtvého času". Pokud zrovna neběžely reklamy, tak se někdo prostě jenom vykecával, případně se stále dokola pouštěl ten samý kulturní servis. Pokud za mixpultem seděl někdo starší, tak se to prokládalo písněmi, které nemohli být zajímavé snad ani v době jejich vzniku. Je zajímavé sledovat, jak se Rádio 1, kdysi bašta kvalitní alternativní hudby, během 20ti let proměnilo ve skanzen mrtvých hudebních stylů pouštěných mentálně opotřebovanými geronty neschopnými reflektovat jakékoli trendy. Dodnes si myslím, že je hlavním viníkem roztříštěnosti české alternativní hudební scény, kde si každý už x let hraje "můj styl, protože je prostě nejlepší" a zamrzá jakýkoli pohyb směrem kupředu. Ian Metty (v sobotu hraje v Praze) mi minulý rok v Barceloně vyprávěl, jak se tamní scéna každý půlrok pohne někam jinam, převáží nějaký populárnější trend/styl a všichni se lehce přizpůsobí. Prostě se posunou a vyvinou se. U nás máte s Rádiem 1 jistotu, že každou sobotu dopoledne, kdy chcete něco normálního ke kocovině, dostanete výběr jakéhosi übershitu z let 1969-1971. Moderátor připomínající Homera Simpsona v díle Homerpalooza se snaží posluchači vysvětlit genezi té pro něj "nejlepší rockové hudby" bez jakéhokoli zájmu o reflexi ze strany posluchačů. Škoda, že narozdíl od Homera ve výše zmiňovaném dílu, se lidé zodpovědní za Rádio 1 už asi nikdy nepoučí a navždy budeme poslouchat to samé, co naší otcové a otcové jejich otců. Každý další hudební styl dostane svoji hodinku někdy o víkendu, kde si ho do konce věku budou ladit všichni Ti, kteří ho poslouchali, když jim bylo šestnáct. Music Discovery Jak z toho ven, pokud chci prostě jenom poslouchat kvalitní hudbu? V případě že jste konzervativní, váš současný styl vám vyhovuje a máte na disku hromadu souborů s koncovkou mp3, tak nejjednoušší co můžete udělat, je zmigrovat si celou sbírku do cloudu ( iTunes , Google Music ), čímž vyřešíte uskladnění, přenášení a pouštění z jakéhokoli zařízení u vás doma. O stupínek dál jsou služby typu Deezer, kde je veškerá populární hudba včetně většiny české. Za fixní měsíční poplatek si můžete pustit na co si vzpomenete. Pokud ovšem víte, co chcete posluchat a jak přesně se to jmenuje. Což se mi příliš často nestává. Navíc se rád nechávám překvapovat a mám kolem sebe spoustu lidí s hudebním vkusem, který mě nejen přesahuje, ale i hodně imponuje. Proto používám soundcloud.com (nebo mixcloud.com, který má zdá se lépe řešena autorská práva) a poslouchám to, co mi přátelé repostují. Co se mi líbí si uložím mezi oblíbené a to si pak pouštím v autě z telefonu do beden. Problémem soundcloudu je jeho zaměření. Mě vyhovuje, protože vyhledávám nezávislou alternativní scénu a neobjevené autory. Pátrám po dlouhých setech deep housových DJů nebo ghettofunkových mixech stoupajících hvězd mashupove scény, což je uznávám poněkud užší zaměření, než kterým disponuje obvyklý posluchač. Drtivá většina lidí chce prostě jenom poslouchat nějakou hudbu. Zvolit si styl podle toho, jestli jsou v práci (rock) nebo doma (chillout). Mít možnost přeskakovat písničky, které se jim nelíbí. Prostě poslouchat rádio a sem tam styl virtuálního DJe upravit. Youradio.cz Byl jsem nadšený, když jsem dostal za úkol zpracovat analytiku pro YouRadio.cz , ojedinělý český projekt skupiny Lagardere, který ročně přehraje kolem 20 miliónů tracků. Aplikace umožňuje poslouchat hudbu v předem obecně definovaných žánrech a ty dále ladit do svých vlastních nálad pomocí občasných interakcí se samotným rádiem (přeskakování, lajkování). Odpadá tak nutnost neustále ručně něco vyhledávat a pro start se stačí naladit na někoho jiného, kdo má podobný hudební vkus. Třešničkou na dortu jsou potom appky pro iPhone a Android, které mají funkci "rezervace hudby na cesty" schopnou načíst hodinu napřed např. pro jízdu metrem nebo na kole mimo signál. Oproti podobným službám ze zahraničí potěší úplně zastoupení českých interpretů a bonusů v podobě nahrávek Divadla Járy Cimrmana nebo sesterského projektu Pigy s pohádkami pro děti (byl jsem překvapený, kolik mých znamých to už dávno používá pro uspávání svých capartů :) Lagardere je na základě statistik vygenerovaných YouRadiem schopné dříve zachytávat trendy v poslechovosti, měřit popularitu jednotlivých tracků a interpretů v čase nebo třeba odhadovat, jak dlouho má jednotlivé písně točit v éteru klasických rádií předtím, než se posluchačům ohrajou. Reporting, který pro ně v současné době stavíme, by měl odpovědět i na některé sofistikovanější otázky ohledně reklamy a její poslechovosti uživateli v rámci jednotlivých žánru či nálad a vlivu, který má na jejich chování (jestli a k jak velké dochází konverzi mimo rádio). YouRadio v GoodData Lubor Zoufal s Ondřejem Musilem jsou jedni z malá našich klientů, kteří se nebáli trochu pootevřít svoji datovou analytiku okolnímu světu a dovolili mi publikovat několik screenshotu z jejich dat. Od začátku se mi líbilo, jak nad svou analytikou přemýšlí a kam až chtějí celý projekt dotáhnout. Dashboardy, které vám ukážu, jsou POC nad živými daty, který slouží k základnímu pochopení, co všechno se dá sledovat a pomůže nám při definici toho, jak má analytika vypadat - je to první demo nad živými daty, nikoli finální produkt :) Jako datovou bázi jsme použili log 65 miliónů přehraných písní za poslední 4 roky, které jsme do vhodného struktury transformovali v Keboola Connection a k analýze použili platformu GoodData. Na prvním screenshotu jsou data za rok 2012 (filtr v pravem horním rohu). "Songs served" je počet tracků, které YR naservírovalo svým posluchačům za konkrétní rok. "Fully played" jsou potom ty, kde se algoritmus trefil a uživatel je vyslechl celé. V samotných tabulkách pak "PY" značí "Previous Year". [caption id="attachment_181" align="aligncenter" width="300"]YouRadio - Years YouRadio - Years[/caption] Porovnání žánru vůči sobě či v rámci nadřazené kategorie: [caption id="attachment_181" align="aligncenter" width="300"]ScreenClip YouRadio - Genres[/caption] Obarvená metrika na dalším screenshotu porovnává poslechovost v jednotlivých týdnech vůči průměrné týdenní poslechovosti za kvartál. Informace jsou vhodné pro hudebního dramaturga klasického rádia, který díky YouRadiu dokáže odhalovat trendy na hudebním trhu dříve, než mu je naservírují zahraniční hitparády. Z tabulky je jasně vidět nástup rappera Lipo, jehož drill si ukážeme na dalším screenshotu. [caption id="attachment_181" align="aligncenter" width="300"]ScreenClip YouRadio - spikes[/caption] Drill na jiný tab s detailnějšími čísly: [caption id="attachment_181" align="aligncenter" width="300"]ScreenClip YouRadio - Lipo pyčo[/caption] Pro finální analytiku připravujeme mashup s Google Analytics dalšími zdroji dat tak, aby klient dostal komplexní pohled nejen na rádio jako takové, ale i přesah mimo něj. Jako bonus přihodím videa na dva nejpopulárnější tracky posledních týdnů

http://www.youtube.com/watch?v=QK8mJJJvaes

http://www.youtube.com/watch?v=6_BGKyAKigs

+ výše zmiňovaného Lipa ;)
http://www.youtube.com/watch?v=i1JGUXOavx4